Klasse DE - Buss med henger

Etter å ha gjennomført opplæringen for klasse DE skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å kunne kjøre buss forsvarlig, og for å kunne ivareta de oppgaver som er bussførerens ansvar.

Klasse DE gir deg førerrett til å kjøre buss med tilhenger som har tiltatt totalvekt over 750 kg. Du må ha gyldig førerkort Klasse D.

Du må være 24 år om du ønsker førerrett klasse DE, men minstealderen er lavere for deg som skal ta obligatorisk yrkessjåførutdanning.

Selve opplæringen i klasse DE består av følgende trinn:

Trinn 2 Trinnvurdering (1 time)

Trinn 3 Trinnvurdering (1 time)

Trinn 4 Sikkerhetskurs på veg (6 timer)

Sikkerhetskurs på bane må gjennomføres innen et år etter utstedt førerkort. 1 dag for klasse C/D og 1 dag for E. Dette kan bestilles gjennom Ufo Skantraf.

Avbestilling: Avbestilling må skje innen kl. 12.00 siste virkedag.

Ta kontakt med oss i kontaktskjema, på telefon eller pr. mail. Forus Storbilskole hjelper deg med å utvide førerkortet.

Kommende kurs

Vis alle

Ingen kommende kurs for øyeblikket.

Våre lærere på buss med henger

Gunnar Aardalsbakke

Daglig leder