Teoriprøve, tilrettelagt prøve og søknad om førerkort til lastebil og buss

Under finner du mer informasjon om teoriprøven, tilrettelagt prøve og søknad om førerkort til lastebil og buss.

Teoriprøven

Teoriprøven kan tidligst avlegges 6 måneder før du fyller alderskravet til klassen du ønsker førerkort for.
Dersom du ikke består teoriprøven må du vente 2 uker før du kan ta ny prøve.

Teoriprøven gjennomføres ved:
Statens vegvesen, Christian August Thoringsveg 12 Forus, 4068 Stavanger

Drop in:
Mandag 09.00-13.00
Tirsdag til fredag 08.00-13-00

Merk: På grunn av den pågående pandemien er det derfor ikke tilgjengelig med drop in. Du må bestille tid på vegvesen.no For teori på tyngre klasser må tid for prøven være før klokken 11.00.

Gebyr: Gebyrer til Statens vegvesen vil være dyrere ved oppmøte, mens selvbetjening på nett er billigere. Se prisliste på vegvesen.

Tilrettelagt prøve

Tilrettelagt prøve: Dersom du har lese og eller skrivevansker, eller på annen måte har problemer med å besvare skriftlige spørsmål, kan du søke om en tilrettelagt teoriprøve.

Om du ønsker tilrettelagt teoriprøve: Må du sammen med søknaden, legge frem dokumentasjon som viser at du trenger det.

Et eksempel på slik dokumentasjon: Kan være brev fra fastlegen din, logoped eller andre som kjenner problemene dine.

Du kan gå inn på vegvesen.no, Klikk på mappen om oss – kontakt oss, trafikkstasjoner, velg fylke og trafikkstasjon. Her kan du laste ned søknadskjema om tilrettelagt prøve. For mer informasjon kontakt Statens vegvesen på tlf.22 07 30 00.

Last ned søknadsskjema om tilrettelagt prøve

Klikk på mappen om oss – kontakt oss - trafikkstasjoner - velg fylke og trafikkstasjon.
For mer informasjon kontakt Statens vegvesen på tlf.02030.

Søknad om førerkort

Selvbetjeningsløsninger på vegvesen.no:
Gå inn på siden og klikk deg inn på fanen DIN SIDE Logg inn med MinID eller BankID.

Her kan du: Søke om førerkort og utvidelse av førerkort, sjekke status på søknader og på innmeldt obligatorisk opplæring, bestille og avbestille førerprøve, samt gi fullmakt til trafikkskole for bestilling av praktisk prøve.

Fullmakt til trafikkskolen: Det kan bare bestilles en time pr fullmakt, så hvis timen avbestilles må det gis ny fullmakt til trafikkskolen.

Har du bestått teori må optiker/helseeattest være levert Statens vegvesen før førerprøve kan bestilles. Helseattesten MÅ ikke være eldre enn 3 måneder når den innleveres ved trafikkstasjonen. Fra 1 mai 2017 krever Statens vegvesen at det foreligger registrert fullmakt når det skal bestilles førerprøve. Dette gjøres ved at du logger deg inn med BankID eller MinID gå inn på førerkort, timebestilling, deretter gi trafikkskolen fullmakt til å bestille førerprøve til deg. Vi ser helst at trafikkskolen bestiller førerprøve til deg. Dette for å sikre tilgang til godkjent skolebil.